Connect with us

Actualitate

Personalități ale Ținutului Neamț (XVII). Mihai Lazar, o viață închinață școlii

Publicat

pe

S-a născut la 8 aprilie 1946, la Vânători-Neamț, fiind al 10 copil din cei 13 frați. Între anii 1953-1960 a învățat la Școala din sat, apoila Liceul „Ștefan cel Mareˮ din Tîrgu Neamț, între 1960-1964, pentru ca mai apoi să continue la Universitatea „Al. I. Cuzaˮ, Facultatea de Istorie-Filosofie, între 1964-1969, de unde la terminarea facultății a fost repartizat la Institutul Pedagogic din Suceava.[1] După înființarea Universității din Suceava, ocupă pe rând diverse funcții în cadrul Facultății de Istorie și GeografieȘ șef de catedră (1996-2001), prodecan (2001-2004), decan (2004-2011). Contribuie la reapariția revistei Codrii Cosminului serie nouă din 1995. Membru al comisiei centrale de organizare a Olimpiadei naționale de istorie dinb 1990, 1997 și 2010. Din 2003, conferențiar univ. dr. Deși s-a înscris la doctorat țn 1973 abia în 1999 reușeste finalizarea tezei, cu titlul Creșterea vitelor în Moldova din secolul al XV-lea pân la mijlocul secolului al XVIII-lea. Dări și taxe, conductor științific: prof.univ.dr. Ion Toderașcu.[2] Între 1991-1996 a fost membru al Comisiei Naționale Consultative de Istorie din cadrul Ministerului Educației Naționale. În 2000 vede lumina tiparului lucrarea sa de doctorat Realități fiscale din Țara Moldovei (dări de cotitate în sfera economiei păstorești din secolul al XV-lea și până la mijlocul secolului al XVIII-lea), pentru ca ulterior să publice Izvoarele istorie medievale universale, în 2003 (coautor cu Florin Pintescu) și Monografia comunei Vânători-Neamț, în 2006.[3] Tot în același an, 2006, primea titlul de Cetățean de onoare al comunei Vânători-Neamț. A publicat peste 200 studii de istorie în reviste de specialitate, participând la peste 85 de cionferințe și simpozioane naționale și peste 20 de conferințe internaționale la Budapesta, București, Hotin, Cernăuți, Chișinău sau Augsburg.[4]

De-a lungul carierei sale didactice a primit numeroase premii și distincții: Cetățean al Europei, în 2007, premiu oferit de Liga Culturală pentru Unitatea Românilor de Pretutindeni, Diploma de onoare a Senatului Universității din Suceava, în 2008, Diploma și Trofeul de onoare al Colegiului Național „Ștefan cel Mareˮ din Târgu Neamț, în 2011, Medfalia de Aur a Universității din Suceava, în 2012. S-a stind din viață la 4 ianuarie 2018, la vârsta de 71, după o grea suferință și după o viață închinată istorie și vieții univeristare sucevene.[5]

Prof. Emanuel Bălan

 

[1] Istorie și educației. In honorem Mihai Lazăr, Editura Junimea, Iași, 2012, p. 12.

[2] http://atlas.usv.ro/www/prima_pagina/evenimente/alegeri/CV_ML.pdf.

[3] Istorie și educației. In honorem Mihai Lazăr, Editura Junimea, Iași, 2012, p. 31.

[4] Ibidem, p. 33-42.

[5] https://www.monitorulsv.ro/Local/2018-01-05/S-a-stins-din-viata-universitarul-Mihai-Lazar-fost-decan-al-Facultatii-de-Istorie-si-Geografie-USV#ixzz5Zq5BKPQf .

Continua sa citesti
Click pentru a comenta

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Top 10 cei mai ieftini furnizori de energie, la trei luni de la liberalizarea pieței

Publicat

pe

De

Clasamentul furnizorilor de energie electrică după prețul final plătit de români s-a schimbat față de iulie, prima lună de liberalizare a pieței. Deși Hidroelectrica rămâne cea mai avantajoasă opțiune, marii furnizori și-au redus și ei tarifele față de perioada imediat următoare liberalizării, iar topul nu mai este ocupat predominant de firmele de tip trader.

Aceste schimbări au loc pe piața de energie electrică, care a fost deschisă complet începând cu 1 iulie 2025. Până atunci, prețurile la energie erau plafonate: 0,68 lei/kWh pentru un consum de până la 100 kWh, 0,80 lei/kWh pentru consumul între 100 și 300 kWh și 1,3 lei/kWh pentru consumul ce depășește 300 kWh. Diferența dintre prețul real al pieței și aceste plafoane a fost acoperită de bugetul de stat.

Începând cu 1 iulie, toți consumatorii plătesc integral prețul de piață. De la 1 septembrie, o componentă reglementată a facturii – tariful pentru serviciile de sistem – a înregistrat o ușoară majorare, dar impactul acesteia asupra valorii finale a facturii va fi nesemnificativ.

SURSA: hotnews.ro

Continua sa citesti

Actualitate

Salariul mediu pentru fiecare județ, în luna iunie 2025

Publicat

pe

De

Salariul mediu pentru fiecare județ, în luna iunie 2025.

Și creșterea față de iunie 2024.

Sinteză a salariului mediu net pe județe – Iunie 2025 (sursa: INS)

În iunie 2025, salariul mediu net la nivel național s-a stabilit la 5.539 de lei. Distribuția teritorială a acestui indicator evidențiază o polarizare economică pronunțată între regiuni.

Județe lider:

  • București: 7.051 lei (+7,70%)
  • Cluj: 6.633 lei (+10,20%)
  • Timiș: 6.192 lei (+6,00%)

Județe cu performanță notabilă (peste 5.000 lei): Alte 9 județe se încadrează în această categorie, printre care Sibiu, Brașov, Iași și Ilfov.

Județe cu valori sub media națională: Majoritatea județelor (35 de județe) înregistrează salarii medii nete sub media națională de 5.539 lei. Clasa cea mai afectată este cea a județelor cu salarii sub 4.500 de lei, unde se constată o concentrare în regiunile de est și sud-vest.

Observații privind evoluția:

  • Creșterile anuale cele mai semnificative (peste 10%) au fost înregistrate în Argeș, Hunedoara, Sălaj, Ialomița, Caraș-Severin și Bacău.
  • Câteva județe (Mehedinți, Vâlcea, Gorj, Călărași) au înregistrat scăderi față de iunie 2024, indicând presiuni economice localizate.

În concluzie, decalajul dintre regiunile cele mai bogate și cele mai sărace rămane semnificativ, cu o diferență de aproape 3.000 de lei între salariul mediu din capitală și cel din județele de coadă.

București: 7.051 lei (+7,70%)

Cluj: 6.633 lei (+10,20%)

Timiș: 6.192 lei (+6,00%)

Tulcea: 5.539 lei (+7,00%)

Sibiu: 5.528 lei (+3,50%)

Ilfov: 5.443 lei (+5,80%)

Argeș: 5.410 lei (+16,10%)

Brașov: 5.376 lei (+6,90%)

Iași: 5.335 lei (+5,40%)

Bacău: 5.138 lei (+12,50%)

Arad: 5.025 lei (+10,70%)

Olt: 5.003 lei (+8,70%)

Prahova: 4.987 lei (+5,30%)

Mureș: 4.982 lei (+9,10%)

Constanța: 4.880 lei (+4,60%)

Galați: 4.858 lei (+3,80%)

Dolj: 4.837 lei (+4,70%)

Alba: 4.715 lei (+3,80%)

Caraș-Severin: 4.697 lei (+12,30%)

Gorj: 4.693 lei (-1,90%)

Bihor: 4.670 lei (+8,80%)

Vaslui: 4.636 lei (+10,50%)

Sălaj: 4.609 lei (+13,00%)

Dâmbovița: 4.607 lei (+5,60%)

Ialomița: 4.568 lei (+14,40%)

Buzău: 4.567 lei (+5,30%)

Giurgiu: 4.524 lei (+6,70%)

Brăila: 4.469 lei (+8,40%)

Călărași: 4.462 lei (-0,90%)

Hunedoara: 4.405 lei (+16,00%)

Mehedinți: 4.396 lei (-3,00%)

Satu Mare: 4.354 lei (+2,70%)

Neamț: 4.353 lei (+1,00%)

Bistrița-Năsăud: 4.343 lei (+6,90%)

Covasna: 4.296 lei (+2,80%)

Maramureș: 4.287 lei (+3,30%)

Harghita: 4.255 lei (+8,90%)

Teleorman: 4.252 lei (+10,50%)

Suceava: 4.208 lei (+3,60%)

Vrancea: 4.203 lei (+5,70%)

Botoșani: 4.131 lei (+0,70%)

Vâlcea: 4.126 lei (-2,10%)

Sursa: INS

Continua sa citesti

Actualitate

Peste 3.700 de case de amanet, în vizorul ANAF

Publicat

pe

De

Peste 3.700 de case de amanet, în vizorul ANAF,ca urmare a analizelor de risc informatizate
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) desfășoară o amplă acțiune de
control fiscal la nivel național, vizând peste 3.700 de case de amanet și punctele lor de lucru, în urma alertelor generate de sistemele informatice de analiză de risc asupra bazelor de date fiscale și financiare.


Analizele ANAF au evidențiat discrepanțe majore între situația financiară a unora
dintre firme – multe dintre ele raportând active modeste și pierderi – și averile
semnificative ale acționarilor sau asociaților persoane fizice (situația patron bogat,
firmǎ sǎracǎ), prin corelație cu analizele Direcției Generale Control Venituri
Persoane Fizice din cadrul ANAF.

Potrivit datelor obținute de Centrul Național de Informații Fiscale, există cazuri în
care entitățile comerciale sunt aproape inactive sau în dificultate, în timp ce
patronii dețin bunuri sau venituri semnificative.

Controalele vor fi țintite și vor viza atât legalitatea funcționării acestor entități,
cât și conformarea fiscală a entitǎților comerciale şi a persoanelor fizice implicate.

ANAF va aplica sancțiuni acolo unde vor fi constatate abateri și investighează în
continuare toate cazurile semnalate ca fiind cu risc fiscal ridicat.

Aceste demersuri se înscriu în cadrul obiectivelor strategice asumate de ANAF,
având ca scop principal creșterea gradului de conformare voluntară a
contribuabililor la declararea corectă și completă a veniturilor impozabile, precum
și prevenirea și combaterea evaziunii fiscale.

Prin utilizarea analizelor de risc informatizate și corelarea inteligentă a datelor
fiscale și financiare, ANAF urmărește să acționeze proactiv, direcționând eforturile
de control către zonele cu risc ridicat de neconformare. Acest model de lucru
eficientizează activitatea de inspecție fiscală și contribuie la protejarea intereselor
bugetare ale statului, asigurând în același timp un tratament echitabil pentru toți
contribuabilii.

Continua sa citesti

Popular