Connect with us

Actualitate

Exclusivități din zona Neamțului. Naționale, europene și mondiale (XI)

Publicat

pe

Știați că, la Mănăstirea Secu a avut loc ultimul episod al revoluției de la 1821?

După înlăturarea lui Tudor Vladimirescu de către Eteriști ( a fost prins, judecat și omorât de către aceștia)  și intervenția trupelor otomane, Eteriștii înfrânți în Muntenia se retrag spre Moldova unde au loc mai multe confruntări armate.

În încercarea de a fugi peste Carpați, în Transilvania, resturi eteriste sunt surprinse de turci și se baricadează în incinta Mănăstirii Secu. Aici, Iordache şi Farmache conduc rezistenţa celor 350 de eterişti. Turcii au aruncat dopuri de câlţi care au ajuns în nişte stuf ce se afla în curtea mănăstirii şi incendiul s-a extins repede, cuprinzând şi turnul în care se aflau Iordache şi încă şapte oameni. Ia foc şi scara şi acoperişul şi cei opt mor arşi, lui Iordache îi arsese partea superioară a capului, partea stângă a pieptului şi un picior. Moare la 49 de ani.

Căpitanul Farmache rezistă încă 14 zile, apoi încearcă tratative prin consulul prusac Wolf, care garantează capitularea. Sunt dezarmaţi, dar nu se respectă condiţiile. Luptă cu mâinile goale şi sunt omorâţi 40 de turci; dintre eterişti sunt ucişi 330, 18 sunt luaţi prizonieri, trimişi în fiare la Istanbul, unde sunt ucişi în chinuri groaznice.

La 12 septembrie, mănăstirea Secu a fost cucerită de turci şi jefuită, atât de averea ei proprie, cât şi de multele lucruri depozitate aici de familii boiereşti.

Odată cu ocuparea mănăstirii de către eterişti, au fost reţinuţi înăuntru şi câţiva mireni dimpreună cu 28 de călugări. Turcii i-au măcelărit pe cei găsiți în interior printer care și pe cei 28 de călugări. Uciderea acestor cuvioşi călugări în propria lor mănăstire este un fapt unic în istoria monahismului nostru. Se spune din bătrâni că până în zilele noastre apar pe pământ pete roşii de sânge, pe locul unde au fost tăiaţi cu sabia cuvioşii martiri români.

 

 

Prof. Emanuel Bălan

 

Surse: DIR, Răscoala de la 1821. Izvoare narative, voi. V, red. responsabil A. Oţetea, Editura Academiei RPR, Bucureşti, 1962;

Arhimandrit Ioanichie BălanPatericul românesc, Editura Mănăstirea Sihăstria;

 

Sursa imaginii: https://www.facebook.com/UNIUNEA.ELENA.DIN.ROMANIA/photos

 

Continua sa citesti
Click pentru a comenta

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Exclusivități din zona Neamțului. Naționale, europene și mondiale (XII)

Publicat

pe

De

 

Stiați că, cea mai veche, mare și valoroasă bibliotecă monahală și privată din România este cea de la Mănăstirea Neamt?

La Mănăstirea Neamţ se află cea mai mare și mai veche bibliotecă mănăstirească din România, numărând peste 19.000 volume. Prima atestare documentară care face referire la cărțile-tezaur ale mănăstirii, precum și la această preocupare a monahilor nemțeni de păstrare, copiere și valorificare spirituală a lor datează de la 7 ianuarie 1407. Încă din secolul al XIV-lea aici s-a afirmat un puternic centru de cultură pentru caligrafi, copiști și miniaturiști. Veniamin Costachi este considerat primul ctitor al unei săli de bibliotecă, construită în incinta mănăstirii, în partea de N-E: „În anul 1809, aprilie 15, cu a sa cheltuială, a zidit din temelie un rând de case din piatră, cu două rânduri, cu paraclisul Adormirii Maicii Domnului, cu bibliotecă boltită de ținut cărțile și, sub dânsa, beciuri boltite”. Cel care organizează biblioteca dotând-o și cu sală de lectură a fost starețul Dionisie Romano, la 1855, aceasta având și un bibliotecar cu stiintele cerute ”. Biblioteca a avut si unele carti cu format diferit printre care: “carti rulete ” , “carti in baloturi ” si “carti in falduri”. În 1862 biblioteca număra peste 12.000 de volume, iar din 1960 funcționează în spațiul actual. Biblioteca deține volume, manuscrise si tiparituri in diferite limbi : romana, rusa, franceza, engleza, germana, greaca, italiana si cu caracter de : beletristica, istorie, filosofie, muzica, teologie si alte discipline. Cele mai vechi manuscrise sunt din secolul XIV-XV-„Tetraevanghel” scris pe pergament. Multe manuscrise au intrat în fondurile Academiei Romane, sau la Muzeul de Artă al României unde se păstrează renumitul „Epitaf”, realizat în 1437 de egumenul Silvan, în timp ce „Tetraevanghelul” scris de Gavriil Uric în 1429 reprezintă una dintre piesele de referinţă ale faimoasei Biblioteci Bodleiene (Bodleian Library) din Oxford. Un numar insemnat al cartilor sunt dintre cele tiparite la Mănăstirea Neamț cu caracter chirilic între anii 1807-1875 și cu caracter latin după 1922 și până în prezent.

Prof. Emanuel BĂLAN

 

Sursa: Efrem Docan, Biblioteca Mănăstirii Neamț- Reper pentru misiunea scriitoricească monahală, în „Teologie și viață”, nr. 5-8, 2015;

Gh. Radu, Pagini alese din istoria judeţului Neamţ”, vol. II, Editura Cetatea Doamnei, 2015

 

Sursa imagine: neamt.mmb.ro

 

Continua sa citesti

Actualitate

Video cu momentul impactului. Accident violent langa Târgu Neamț (Timișești)

Publicat

pe

De

La ora 15:27, pompierii au fost înștiințați prin apel la 112 despre producerea unui accident rutier în comuna Timișești.
La locul solicitării s-au deplasat trei echipaje de pompieri cu o autospecială de stingere,  o autospecială pentru descarcerare și o ambulanță SMURD din cadrul Detașamentului Târgu Neamț și două echipaje cu ambulanțe de la SAJ.
Accidentul rutier s-a produs între două autoturisme în care se aflau doar conducătorii auto. Un urma impactului ambele autoturisme au părăsit partea carosabilă, una dintre ele s-a răsturnat iar conducătorul auto a rămas încarcerat.
Până la sosirea forțelor de intervenție,  unul dintre conducătorii auto a fost scos din autoturism de către participanții la trafic. Bărbatul de aproximativ 48 de ani, conștient, cu politraumatisme, a fost preluat de un echipaj SAJ și transportat la CPU Târgu Neamț.
Pompierii, cu ajutorul echipamentelor și procedeelor specifice, au scos din interiorul autoturismului răsturnat un bărbat de 78 de ani, în stare de inconștiență. Imediat au fost începute manevrele de resuscitare. Din păcate acesta nu a răspuns manevrelor,  fiind declarat decesul.
De asemenea, pompierii au acționat și pentru asigurarea măsurilor de prevenire și stingere a incendiilor prin deconectarea bornelor de la cele două autoturisme și pentru repunerea autoturismului pe roți.
Lucrătorii de la SDN au intervenit pentru curățarea carosabilului de elementele rezultate în urma accidentului rutier.

Continua sa citesti

Actualitate

Exclusivități din zona Neamțului. Naționale, europene și mondiale (X)

Publicat

pe

De

Știați că, la Târgu-Neamț s-a născut cel mai mare istoric al misticii cabalei și istoriei religiei iudaice?

Idel Moşhe s-a născut în anul 1947, la Târgu-Neamt. Aici și-a trăit copilăria și adolescența. În anul 1963, la vârsta de 16 ani, Moshe Idel a emigrat în Israel. În perioada 1967-1970 studiază literatura ebraică și engleză la Universitatea din Haifa, apoi urmează doctoratul în studiul cabalei la Universitatea Ebraică din Ierusalim. Din 1971 a fost acceptat ca doctorand la Universitatea Ebraică din Ierusalim, direct în domeniul Cabalei (interpretare evreiască ezoterică și simbolică, în limba arameică, a Vechiului Testament), ceea ce reprezenta un traseu universitar cu totul particular. Doctoratul l-a susținut cu aprecieri deosebite în anul 1976. Teza de doctorat despre „Scrierile și învățătura lui Rabbi Avraham Abulafia” a pregătit-o sub îndrumarea profesorului Shlomo Pines. Dupa ce în anii 1972-1976 a fost cadru didactic la Universitatea din Haifa, în 1974 a fost primit ca asistent la Universitatea Ebraică din Ierusalim. Din 1977 a devenit conferențiar la Universitatea Ebraică. A mai predat o vreme și la Universitatea Ben Gurion din Beer Sheva și la Academia de arte plastice Betzalel din capitală.

Începând din 1987 este profesor ordinar de gândire iudaică și șef al departamentului de gândire iudaică de la Universitatea Ebraică. Din anul 1989 este și cercetător principal la Institutul Shalom Hartman, de asemenea din Ierusalim. În prezent, este profesor de Gândire Iudaică și șeful Departamentului de Gândire Iudaică al Universității Ebraice din Ierusalim și cercetător la Institutul Shalom Hartman. În anul academic 2009/2010 Moshe Idel predă la recent înființatul Tikvah Center for Law & Jewish Civilization al Universității New York.[1]

După ce s-a făcut cunoscut în America, la începutul anilor ’80, Idel a devenit o somitate internațională. Cartea sa: Cabala: noi perspective (în engleză Kabbalah: New Perspectives) a fost publicată mai întâi în engleză (Yale University Press, 1988) și s-a bucurat de o recenzie elogioasă în New York Times, dar a fost primită la început cu răceală în Israel.

În afara sarcinilor ca profesor universitar, Moshe Idel îndeplinește actualmente numeroase alte funcții în domeniul academic: este președintele mai multor comisii academice: cea a Centrului de muzicologie al Universității Ebraice, a Centrului de studiu al iudaismului din România, și a Institutului Ben Tzvi. A fost vreme de câțiva ani redactorul șef al revistei „Tarbitz”, este membru în comitetul de redacție al revistei românești de specialitate „Studia hebraica”, de asemenea al „Revue d’histoire des religions” editată de Collège de France etc.[2]

A lucrat ca Visiting Professor și cercetător la universități și instituții din întreaga lume, printre care Yale, Harvard și Princeton din SUA și Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales din Paris. Dintre lucrările publicate în reviste și presa de specialitate amintim, Kabbalah: New Perspectives, Hasidism: Between Ecstasy and Magic si Messianic Mystics. În 1999, Moshe Idel a primit Premiul de stat al Israelului pentru excelență în domeniul filosofiei iudaice, și anume pentru contribuția sa la cercetarea Kabalei, iar în 2003 a câștigat și Premiul Koret pentru filosofie evreiască pentru cartea Absorbing Perfections. Moshe Idel este membru al Academiei Americane pentru studii iudaice, director al Academiei Institute of Advanced Studies Judaica – Hartman Institute, Ierusalim.[3] În anul 2009 a primit „Meritul cultural în grad de comandor”. Moshe Idel este Doctor Honoris Causa al Universității din Haifa, Institutului Spertus din Chicago, Universității din Cluj Napoca, Universității București sau a celei de la Yale.[4]

Studiile lui Moshe Idel sunt consacrate istoriei misticii iudaice așa cum se reflectă ea în Cabala, în hașidism, în magie, și legăturile ei cu ritualul religios și cu filosofia evreiască. El a studiat evoluția gândirii mistice evreiești începând din antichitate și până în epoca contemporană, dar mai cu seamă cea din secolele XII-XVII. Cărțile și articolele sale au fost editate și traduse în numeroase limbi-ebraică, englezăfrancezăcehă, română, italianăpolonăspaniolăportughezărusă și catalană.

 

 

 

Prof. Emanuel Bălan

 

Sursa: Emanuel Bălan, Personalități de pe meridianul Ozana. Mic dicționar, Editura PIM, Iași, 2021.

 

 

 

 

 

 

sursa imaginii: https://www.societateamuzicala.ro/sorinantohi/moshe-idel-unul-dintre-cei-mai-mari-specialisti-in-iudaism-ai-lumii-vine-la-iasi/

 

 

[1]https://hartman.org.il/Fellows_View_Eng.asp?Fellows_Id=39 (accesat la 20 iulie 2019).

[2]http://suplimentuldecultura.ro/stiri/moshe-idel-la-iasi/ (accesat la 20 iulie 2019).

[3]http://www.idee.ro/jewish_heritage_2/targu_neamt_ro.html ( accesat 20 iulie 2019).

[4]https://www.observatorcultural.ro/articol/acum-cei-mai-buni-platesc-mult-mai-mult-decit-cei-mai-rai-interviu-cu-moshe-idel-2/ (accesat la 20 iulie 2019).

 

Continua sa citesti

Popular